T Á J É K O Z T A T Ó

a külföldi letelepedéssel kapcsolatos rendelkezésekről

Külföldi letelepedés

2013. március elsejét követően megszűnt a három hónapon túli külföldön tartózkodás bejelentése, már csak végleges külföldi letelepedést lehet bejelenteni állandó magyarországi lakóhellyel rendelkező, de külföldön élő magyar állampolgároknak. Ennek oka az a szemlélet, hogy egy állampolgár életének csupán egyetlen középpontja lehet, az, ahol évente minimálisan 180 napot tartózkodik, ahol él, dolgozik, tanul, adózik, egészségbiztosítást fizet, stb. A külföldi letelepedéssel a lakcímnyilvántartásban megszűnik a magyarországi állandó lakóhely. Egy új, lakcímet igazoló hatósági igazolvány (röviden: lakcímkártya) kerül kiállításra, melyen az állandó magyarországi lakcím helyett már a „külföldi cím” elnevezés szerepel.

A letelepedéshez egy ún. külföldi letelepedési nyilatkozatot kell kitölteni, valamint le kell adni a magyar személyi igazolványt és a lakcímkártyát. Ha ezek közül bármelyiket elvesztették, ellopták vagy egyéb okból nem adják le, külön nyilatkozatot kell kitölteni. A vesztést nyilatkozattal, a lopást rendőrségi jegyzőkönyvvel kell alátámasztani. A külföldi letelepedés bejelentéséhez a személyes jelenlét elengedhetetlen. Fontos tudni, hogy a kiskorú külföldi letelepedése gyámhatósági jóváhagyáshoz kötött.

A külföldi letelepedés illetékmentes. A lakcímkártyát a járási hivatal a nyilvántartásba vételt követően haladéktalanul kiállítja és postázza az ügyfél által megadott címre.

A külföldi letelepedés előnye, hogy tiszta helyzetet teremt a magyarországi szervek (pl. adóhivatal, társadalombiztosítás) számára. A letelepedés nem érinti a magyar állampolgárságot, ami az eljárás után továbbra is fennmarad.


Nyilvántartásba való felvétel

Ha a magyar állampolgár nem szerepel a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (vagy passziválás miatt, vagy, mert soha nem rendelkezett állandó lakóhellyel Magyarországon), kérheti a nyilvántartásba való felvételét. Ehhez a ,,kérelem külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez” adatlap kitöltésére van szükség, melyet a konzul előtt személyesen kell aláírni. További szükséges dokumentumok:

- érvényes magyar útlevél;

- születési anyakönyvi kivonat;

- házas családi állapot esetén magyar házassági anyakönyvi kivonat;

- elvált illetve özvegy családi állapot esetén pedig válási illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat.

A nyilvántartásba vételt követően egy olyan lakcímkártya kerül kibocsátásra, melyen a „külföldi cím” elnevezés szerepel. A nyilvántartásba való felvétel illetékköteles. Ebben az esetben a lakcímkártya kb. 2-3 hónap alatt kerül elküldésre.


Nyilvántartásba való felvétel anyakönyvezés esetén

Külföldön történt házasság, válás hazai anyakönyvezése esetén a külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételhez rendszeresített adatlap  kitöltése is szükséges, amennyiben a magyar állampolgár kérelmező nem szerepel a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (nincs személyi igazolványa és lakcímkártyája). Külföldön történt születés hazai anyakönyvezése esetén is a fenti adatlap kitöltése szükséges, ha az egyik szülő külföldön élő magyar állampolgár vagy külföldi és nem szerepel a nyilvántartásban. Ha mindkét magyar állampolgár szülő magyarországi lakcímmel rendelkezik, akkor a gyermek is Magyarországon élő magyar állampolgárként kerül a nyilvántartásba, és ez esetben a Magyarországon élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételhez rendszeresített adatlap kitöltése szükséges.

Anyakönyvezés esetén a nyilvántartásba való felvétel illetékmentes.


A külföldi lakcím módosítása

A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakcímének módosítását a külképviseleten is kérelmezheti. Ebben az esetben nincs szükség a lakcímkártya cseréjére, hiszen azon továbbra is a „külföldi cím” elnevezés szerepel. A külföldi lakcím módosításához a kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak módosításához adatlapot” kell kitölteni. A kérelem beadásához érvényes magyar útlevél és lakcímkártya szükséges.


Külföldi letelepedés elektronikus úton történő bejelentése

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (továbbiakban: KEKKH) tájékoztatása szerint az informatikai fejlesztések eredményeként megnyílt a lehetősége annak, hogy Tisztelt Ügyfeleink a külföldi letelepedési nyilatkozatot Ügyfélkapun keresztül, a KEKKH webes felületén keresztül nyújtsák be a Központi Okmányiroda felé. Az elektronikus benyújtás feltétele, hogy a Tisztelt Ügyfél rendelkezzen Ügyfélkapuval. Az Ügyfélkapu regisztráció személyesen kérhető a Főkonzulátuson.
Tájékozatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy személyazonosító igazolványukat és lakcímkártyájukat a letelepedés elektronikus bejelentése esetén is kötelesek leadni – postai úton, vagy személyesen - a külképviseleten, vagy a kiválasztott járási hivatalban. A Webes ügysegéd felületén kell megjelölniük, hogy a külképviseleten vagy a járási hivatalnál adják le személyesen az okmányokat. Az okmányok leadására törvényes képviselő, illetve meghatalmazott útján is lehetőség van.
Kérjük Ügyfeleinket, hogy amennyiben úgy döntenek, hogy az elektronikus bejelentés után postai úton küldik meg Főkonzulátusunkra a személyi igazolványukat és lakcímkártyájukat, akkor az okmányokhoz egy kísérőlevelet is mellékeljenek, amelyben röviden leírják az okmányok megküldésének okát.  Külföldi letelepedés elektronikus úton történő bejelentése


A külföldi lakcím módosítása illetékmentes.


Mind a külföldi letelepedéshez, mind a nyilvántartásba való felvételhez, mind pedig a külföldi lakcím módosításához időpontot kell kérni a mission.muc@mfa.gov.hu e-mail címen.


München, 2014.11.04.